ILOISTA PÄÄSIÄISTÄ!

06 huhtikuuta 2023

virvanarsissi ruukussa Narcissus bulbocodium 'Spoirot' pääsiäinen
Virvanarsissi | Narcissus bulbocodium 'Spoirot'
Löysin vihdoin lempinarsissejani ruukussa! Viime vuonna etsin näitä virvanarsisseja turhaan ympäri Helsinkiä, turhaan. Tänä vuonna niitä löytyi Turusta, Viherlassilalta. Ihanaa!

Tutustuin virvanarsisseihin ensimmäisen kerran sattumalta, Japanissa Naoshiman taidesaarella. Siellä niitä kasvoi tienpenkalla. Nappasin kuvan niistä ja pitkään ihmettelin mitä nuo erikoisen näköiset kukat oikein olivat ennen kuin minulle selvisi niiden olevan narsisseja.

virvanarsissi ruukussa Narcissus bulbocodium 'Spoirot' pääsiäinen
Virvanarsissi | Narcissus bulbocodium 'Spoirot'


Virvanarsissit ovat niin söpön matalia. Kukat ovat herkät ja kuin silkkipaperia, kuin suoraan virpomisvitsasta poimittuja. Värejä on muutamia – hennon vaaleankeltainen ja keltainen ainakin. 

pajunkissa pääsiäinen
Samaiselta Turun reissulta toin mukanani kimpun pajunkissa- ja koivunoksia. Pajunkissat alkavat olla jo melkein yli, kun koivut vasta varovasti availevat silmujaan. Pujottelin oksille lasimunia, isoja kirkkaita ja pieniä vaaleanpunaisia. Toistaiseksi munat ovat saaneet olla rauhassa eikä Miso ole käynyt niitä tassuttelemassa.

virvanarsissi ruukussa Narcissus bulbocodium 'Spoirot' pääsiäinen
Virvanarsissi | Narcissus bulbocodium 'Spoirot'


Näiden söpöläisten myötä – iloista pääsiäistä!
toivoo Oravankesäpesän väki



Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

MAGNOLIAIKEBANA.

19 maaliskuuta 2023

Kaupallinen yhteistyö: Huiskula

magnolian oksa ikebana
Kävin joitakin viikkoa sitten Työväenopiston Tutustuminen ikebanaan -kurssi-illassa. Silloin teimme sensein johdolla Sogetsu-koulukunnan oppien mukaisen ensimmäisen perusasetelman ja asetelman vapaalla tyylillä. Tuo ilta herätti kipinän ikebanan oppimiseen ja herätti ihmetyksen, miksi en ole aiemmin kokeillut ikebanaa, yhdistäähän se kaksi rakkauttani – kasvit ja Japanin. Harmikseni heti perään ei alkanut yhtään alkeiskurssia, mutta päätin kokeilla kukka-asetelmien tekemistä itsekseni.

magnolian oksa ikebana

Minulla oli ennestään sopiva laakea vati, samanlainen kuin ne, joihin teimme asetelmia kurssi-illassa. Olen myös keräillyt kirppiksiltä kenzaneita, tutummin kukkasiilejä, joten tarvittavat tykötarpeet oli helposti kasassa. Tarvittiin vain kasveja, joita asetella.

magnolian oksa ikebana


magnolian oksa ikebana

magnolian oksa ikebana
Alkuperäinen suunnitelmani oli toistaa ensimmäinen perusasetelma, mutta viehkeät magnolian* oksat veivät asetelman eri suuntaan kuin olin ajatellut. Lopulta käytin vain kolmea magnolian oksaa, enkä lisännyt muita kukkia. Oksia ei edes ole aseteltu Sogetsu-ikebanan säännöillä, vaan oman mieleni mukaan.

magnolian oksa ikebana

kukkasiili kenzan ikebana magnolian oksa



Voi miten kauniita magnolian kukat ovatkaan, samaan aikaan sekä herkkiä että rotevia. Näissä kukissa on lisäksi aivan ihastuttava haalea vaaleanpunan sävy.


    *Kasvit saatu Huiskulalta.


Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

IHANAA NAISTENPÄIVÄÄ!

08 maaliskuuta 2023


jaloleinikki Ranunculus Iittala Teema kahvikuppi kirja silmälasit


Oikein ihanaa naistenpäivää!
toivottaa Oravanpesän väki



Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

MISO 2 VUOTTA!

01 maaliskuuta 2023


musta eksoottinen lyhytkarvakissa - exotic shorthair cat

Pieni rakkaani täyttää tänään kaksi vuotta! 

Tätä postausta kirjoitamme Mison kanssa yhteistyössä, päivänsankari istumalla oikean käteni päällä vaatimalla rapsutuksia leuan alta vähän väliä. Sankari saa lahjaksi kymmenen puista tikkua, jotka tuikkaan kukkapurkkeihin. Miso rakastaa kaikkia tikkuja, kyniä, keppejä, pillejä, kasvien nimilappuja yms. Miso on ansiokkaasti käynyt poimimassa kaikki kasvien nimilaput pois. Esikasvatuskautta innolla odottaen... ;)

Onnea Höpinkäinen!


Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

SHOWMASTER.

26 helmikuuta 2023

ritarinkukka Hippeastrum 'Showmastersr' amaryllis Katja Tukiainen Kisu juo maitoa
Ostin joulun jälkeisestä alesta ritarinkukan sipulin puoleen hintaan. Laitoin sen multiin ja helmikuussa odotus palkittiin ja 'Showmaster' puhkesi kukkaan. Parhaimmillaan amarylliksessä oli viisi kukkaa kahdessa eri vanassa.

ritarinkukka Hippeastrum 'Showmastersr' amaryllis Katja Tukiainen Kisu juo maitoa

Kukka on paljon upeampi kuin myyntipakkauksen kuvassa, olin todella positiivisesti yllättynyt. Aivan ihan väri, hauskat raidat ja erityisesti tuo terälehtien ääriviiva tekee Showmasterista erityisen kauniin. Jotenkin niin raikaskin.

ritarinkukka Hippeastrum 'Showmastersr' amaryllis Katja Tukiainen Kisu juo maitoa
Tämän ritarinkukan säästän biojätetuomiolta ja yritän pitää sen monivuotisena ilona. 

ritarinkukka Hippeastrum 'Showmastersr' amaryllis Katja Tukiainen Kisu juo maitoa

Vaihdoin keväisemmät taulut yöpöydälle. Katja Tukiaisen Kisu juo maitoa on levännyt tarpeeksi pitkään säilössä, että oli ihanaa ottaa esille pitkästä aikaa. On mahtavaa, että tauluja voi vaihdella, mutta toisaalta on hirveä sääli laittaa lemppareita jemmaan, kun seiniä ei ole riittävästi.



Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

PIENET KEVÄÄNTUOJAT.

18 helmikuuta 2023

krookus esikko idänsinililja lumikello talventähti ruukussa
Kevään ja puutarhan kaipuu on kova. Tammikuu tuntuu aina kahden kuukauden mittaiselta, helmikuu vain vähän lyhyemmältä. Kevät tuntuu olevan niin lähellä, mutta kuitenkin vielä niin kaukana. Lumet ovat olleet jo lähes tulkoon sulaneet Helsingistä, kadut ovat jäättömät ja miellyttävät kävellä liukkauden jälkeen. Puutarhasta löytyi jo lumikellojen piippoja ja lumen alta paljastui jouluruusun nuput. Välillä on tullut ohut kerros lunta peittämään kevään merkit, kuten viime yönä.

krookus esikko idänsinililja lumikello talventähti ruukussa

krookus esikko idänsinililja lumikello talventähti ruukussa
Hieman lohtua kevään kaipuun löytyy kuitenkin kukkakaupasta. Lähikauppakeskuksen kukkakaupasta poimin minikokoisia scilloja ja krookuksia. Lumikelloja ja talventähtiä löysin taas Plantagenista. Tein pienistä kevääntuojista asetelman pikkupöydälle ilahduttamaan.

krookus esikko idänsinililja lumikello talventähti ruukussa
Talventähdet ovat kuin pieniä aurinkoja. Niiden kanssa astiassa on lumikelloja, joiden kukintaa saakin odottaa hieman pidempään.

krookus esikko idänsinililja lumikello talventähti ruukussa
Kolmantena astiassa on idänsinililjoja, scilloja. Luulin, että scillat olisivat olleet valkoisia, mutta niin ne vain sinertyivät, kun nuput alkoivat avautua.

krookus esikko idänsinililja lumikello talventähti ruukussa

Kivaa on se, että nämä eivät ole kertakäyttökukkia, vaan keväällä siirrän sipulit ja esikon puutarhan multiin.



Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

IHANAA YSTÄVÄNPÄIVÄÄ!

14 helmikuuta 2023

Mariskooli Marimekko Oiva Sydämet -muki Iittala Flora kannu papukaijatulppaanikimppu irtokarkit

Oikein ihana

Mariskooli Marimekko Oiva Sydämet -muki Iittala Flora kannu papukaijatulppaanikimppu

ystävänpäivää blogiystäväni!

Mariskooli Marimekko Oiva Sydämet -muki

toivottaa Oravanpesän väki <3




Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

FREESIAT x PIKKUMALJAKOT.

12 helmikuuta 2023

Kaupallinen yhteistyö: Huiskula

Freesia Riihimäen Lasi Erkki Tapio Siiroinen Sesi Nuutajärven Lasi Kaj Franck Hyrrä Pompadour Nanny Still ittala x Issey Miyake maljakko Kumela annoskarahvi
Vanhat (ja uudetkin) suomalaiset designmaljakot ovat heikko kohtani. Maljakoita on kotiin kertynyt jo ihan kiva kokoelma. Joskus pääsin laskuissa viiteenkymmeneen, sen jälkeen on kokoelmaan liittynyt joitakin uusia yksilöitä.

Freesia Riihimäen Lasi Erkki Tapio Siiroinen Sesi maljakko

Uusin maljakko on Erkki Tapio Siiroisen Riihmimäen Lasille suunnittelema Sesi. Sen löysin Myllypuron itsepalvelukirppikseltä kahdella eurolla. Halusin uuden maljakon käyttöön heti. Yhdistin siihen ja neljään muuhun pienehköön maljakkoon pirtsakan värisiä freesioita*. Yhdestä kimpusta saa ihan eri näköisen, kun oksat jakaa useampaan maljakkoon ja kokoaa ne asetelmaksi. Laitoin maljakot ison metallilautasen päälle, joka kokoaa maljakot kokonaisuudeksi.

freesia Nuutajärven Lasi Kaj Franck Hyrrä maljakko
Valitsin kukka-asetelmaan tummasävyisiä maljakoita, jotta pinkit freesiat pääsisivät esille ja loistamaan maljakoiden jäädessä taustalle. Kaj Franckin Hyrrä-maljakkoon mahtuu hädin tuskin vain yksi kukkavarsi, niin kapea se on. Olenkin käyttänyt sitä enemmän lämpökynttilöille kuin kukille. Tässä asetelmassa ei haittaa, vaikka maljakossa olisikin vain yksi kukka.

freesia Nuutajärvi Karhula Kaj Franck annoskarahvi
Pieni annoskarahvi näyttää erityisen paljon Kaj Franckin suunnittelemalta maljakolta, eikä ihme - suunnittelija on sama. Annoskarahvin tiimalasinen muoto toimii kukkien kanssa erityisen hyvin, ne asettavat maljakkoon kauniisti. 

freesia Riihimäen Lasi Nanny Still Pompadour maljakko kynttilänjalka
Naissuunnittelijoita edustaa Riihimäen Lasille Nanny Stillin suunnittelema Pompidour 1954 -maljakko. Määrällisesti eniten minulla taitaa olla Nanny Stillin ja Tamara Aladinin maljakoita, vaikka tässä yhdistelmässä niitä onkin vain yksi. Pompadour on kuin koru ja sen kruunaa freesian kaunis muoto.

freesia Riihimäen Lasi Nanny Still Pompadour maljakko kynttilänjalka
Freesian ihanan koukeroinen, nupullinen kukkavarsi. Todella kuvauksellinen.

freesia Iittala X Issey Miyake maljakko

Viimeisenä maljakkona uutta tuotantoa oleva Iittala x Issey Miyake maljakko harmaana. Tyylikkään minimalistinen maljakko antaa kukalle pääosan. 

Näitä pieniä maljakoita tulee harvemmin käytettyä. Tämä oli itsellekin hyvä muistutus, että jakamalla  kukkakimpun osiin, saa hauskan asetelman, joka muuttuu aina uuden näköiseksi kukkien ja maljakoiden komboa vaihtamalla. Tummat maljakot ja pinkit freesiat ovat ihana yhdistelmä, joka sopii hyvin lähestyvään ystävänpäiväänkin.


*Kukat saatu Huiskulalta.




Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

KASVINAISEN VALOMIEKKA JA MUITA AARTEITA.

05 helmikuuta 2023

käpykynttilä puukäsi vanha lankatelinen lasikupu kuivakukka
Pieni kierros kierrätyslöytöjä: Kuvan tavaroista ainoastaan etualalla oleva lasikupu alusella ja käpykynttilät on ostettu uutena (yhtä lukuun ottamatta, se löytyi Kierrätyskeskuksen ilmaisista) ja puukäden sain opettajaltani valmistujaislahjaksi. Uusia kierrätysaarteita kuvassa on hyllyn päällä oleva pyöreä kupu. Se löytyi Kierrätyskeskuksen ilmaista ja lienee ollut sellaisen ruusun suojana, jonka ympärillä on ollut vettä. Tiedättekö mitä tarkoitan?

Sen vieressä oleva Riihimäen Lasin 1,5 litran kodin tölkin ostin eurolla marraskuussa Pasilan Goodwillista. Siellä oli osa tuotteista -50 % alennuksessa ja tämä tölkki sattui kuulumaan aletuotteisiin. Harkitsin ostosta harvinaisen pitkään hintaan nähden. Mukana ollut poikaystävä ja hänen äitinsä kannustivat ostoksen tekoon ja olihan se nyt suorastaan halpa!

Kolmas uutuus on ruskea apteekkipurkki, sen ostin Mäkelänkadun Emmauksesta kympillä. Olin kirppishuumassa, sillä olin juuri tullut Kreetta Järvenpään kuivakukka-workshopista ja ihastellut hänen upeaa työtilaansa, jossa oli ihania vanhoja aarteita. Vanha purkki tuntui olevan juuri sitä Kreetan maailmaa, jota halusin saada vähän myös itselle.

Fiskars Kitchen Garden kasvivalo anopinkieli Sanseveria

Poikaystävän poimima kierrätyslöytö on kasvilamppu, joka on kuulunut Fiskarsin Kitchen Garden -pöytäpuutarhaan. Ilmeisesti pöytäpuutarhan muut lasiset (?) osat ovat menneet rikki ja tämä kasvilamppu oli hylätty yksinään. Käytän lamppua päivittäin kasvien lisävalona, vaikka kuvassa se ei olekaan päällä. Siinä on sellainen violettiin taittava valo, joka ei varsinaisesti kaunista kuvaa. Kasvivalo on saanut minulta nimityksen kasvinaisen valomiekka.

Jieldén Loft D9406 -lattiavalaisin


Iso lasipullo mahapullo AIV-rehupullo kumiviikuna Ficus elastica
Iso lasipullon on myös raahattu Kierrätyskeskuksen ilmaisosastolta. Siinäpä olikin kantamista! Pullo on painava ja hankalan mallinen kantaa. Epäonnisten ajoituksien ja -sattumusten takia kirjaimellisesti raahasin pullon kotiin. Toki välillä kannoin, mutta osan matkaa liu'utin sitä lumen päällä, kun käsistä oli kantovoima totaalisen loppu. Oli muuten seuraavana päivänä hauikset kipeät. 

posliinikukka Hoya carnosa variegata amppelissa

MiPow Vaso Aroma -diffuusori kliivia punasarja Clivia miniata juurakkovehka Alocasia
Kierrätetty asia, vaikkakin lahjaksi saatu. Sain poikaystävältä lahjaksi pöhöttimen eli MiPow Vaso Aroma -diffuuserin. Kyseessä on laite, joka toimi ilmanraikastimena,  aromihajottimena ja rentoutuslaitteena. Siinä on myös paikka kukille, eli se toimii myös maljakkona. Diffuusoriin kai kuuluisi laittaa tuoksua, jota se levittäisi vesihöyryn mukana huoneilmaan, mutta olen vähän herkkä tuoksuille, niin olen käyttänyt pelkkää vettä. Pöhöttimessä on myös kaiutin ja viisi erilaista ääntä valittavana, kuten valkoinen kohina (white noise) tai veden lorina. Sen saa myös äänettömäksi ja se on ollut suosikki ääneni. Itseäni enemmän toivon kasvieni nauttivat vesihöyrystä mitä laite tuottaa.

とmaljakko design Julius Rinne Iittala Halo-tuikkukuppo Kupittaan Savi kukkapidike Makoto Kagoshima astia

Vielä pari kirppisostosta. Keltainen Iittalan Halo -kynttilälyhty löytyi samalta Emmaus-käynniltä kuin yllä oleva apteekkipurkki ja WWF:n Nooa -muki. Se maksoi 4 euroa. Luulen, että nyt minulla on koossa kaikki Halo-värit. 

Toinen uusi ostos on Kupittaan Saven kukkapidike, sen ostin Osto- ja Myyntiliike Simolinilta Liedosta. Pulitin siitä seitsemän euroa. Se on hauskan pienikokoinen. Harmittaa etten ostanut samalta reissulta pitkulaisen mallista Kupittaan Saven kukkapidikettä, mutta siinä kohtaa päivää olin jo törsännyt tarpeeksi ja iski nuukuus.

Olisiko joku näistä löydöistä lähtenyt sinun matkaasi?



Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 

APUA JAPANIN KAIPUUSEEN osa 25. Haru ICHIBAN.

01 helmikuuta 2023


Haru Ichiban -kirja kirjoittaja Tuula Moilanen Kioton kartta

 

"Haru ichiban on japanin kieltä. Se tarkoittaa alkaneen vuoden ensimmäistä voimakasta tuulta, joka saapuu eteläiseltä mereltä. Haru ichiban, "kevään ensimmäinen", on tuuli, joka positiivisella tavalla symbolisoi japanilaisille uuden jakson alkamista ja muutosta."

Haru ichiban on taidegraafikko Tuula Moilasen esseekokoelma. Kirjassa on lyhyitä päiväkirjamerkintöjä japanilaisesta elämästä, puupiirtäjän arjesta ja kiotolaisesta taiteilijaelämästä suomalaisen näkökulmasta. Päiväkirjamerkinnät alkavat vuosituhannen vaihteesta ja seuraavat Moilasen elämään vuoden ajan.

Ostin kirjan syksyllä, kun kävin katsomassa Tuula Moilasen kokoamaa japanilaisten puupiirrosten näyttelyä Laterna Magicassa. Kirja oli edullinen, vain vitosen.  Haru ichibanin minut sai tarttumaan toki kiinnostus Japania ja Kiotoa kohtaan, myös kuvaus taiteilijaelämästä, suomalaisen elämästä Japanissa sekä miten Moilanen kokee ja näkee japanilaisen kulttuurin. Ahmin kirjaa hienoinen kateus takaraivossa. Ollapa taidegraafikko, viettää aikaa Kioton taiteilijapiireissä ja asua Japanissa. 

Kiinnostavaa kirjassa oli myös ajankuva, millaista oli 23 vuotta sitten maailma täällä meillä ja millaista se oli Japanissa. Moni asia on siitä ajasta muuttunut. Itse olin siihen aikaan opiskelijana Kuopiossa. Muistan kun opiskelukaverini haaveili vaihto-oppilasajasta Japanissa (ei totetutunut) ja kuinka kaukaiselta ja saavuttamattomalta Japani silloin tuntuikaan. En silloin ikinä uskonut käyväni Japanissa. Miten on parissakymmenessä vuodessa maailma kutistunut!

Tykkäsin kirjasta kovin ja olisin mielelläni lukenut lisää päiväkirjamerkintöjä Kiotosta. Olisi ollut myös kiinnostavaa nähdä kuvia kirjassa mainituista taideteoksista. 



Seuraa Oravanpesää:  Bloglovin' | Blogipolku | Instagram Pinterest 
Proudly designed by Mlekoshi playground